Als je een mobiel telefoonabonnement wilt afsluiten, inclusief een smartphone, voor een vast bedrag per maand… Is dat dan een lening? Het antwoord is ja. Gedurende de looptijd van je abonnement los je namelijk de kosten van de telefoon af.
Lening en kredietregistratie
Het gespreid betalen van de telefoonkosten over bijvoorbeeld één of twee jaar, wordt gezien als een lening. Daarom moet een telefoonprovider controleren of je de maandelijkse kosten wel kunt dragen. Is het leenbedrag voor de mobiele telefoon hoger dan 250 euro? Dan wordt deze lening geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Deze registratie kan gevolgen hebben voor de aanvraag van een andere lening, zoals een hypotheek.
Daarnaast controleert de telefoonprovider bij het BKR of je achterstallige betalingen hebt bij andere leningen, aangezien dat bureau inzicht heeft in je kredietverplichtingen. Dit geldt allemaal niet als je telefoon een waarde heeft van minder dan 250 euro. En het geldt ook niet wanneer je een aanbetaling doet waardoor het leenbedrag onder de 250 euro komt. Let dus goed op als je een abonnement afsluit.
Informatieplicht telefoonprovider
Telefoonproviders zijn verplicht je te informeren over de voorwaarden van de lening en het rentepercentage. Zowel aanbieders als verkopers moeten transparant zijn over de kosten van het abonnement. Hierdoor krijg je een helder inzicht in wat je daadwerkelijk betaalt voor zowel je abonnement als je telefoon.
Geld lenen kost geld
Providers mogen geen reclame maken voor een ‘gratis smartphone’ bij een abonnement. Daarnaast zijn zij verplicht de waarschuwing “Let op: Geld lenen kost geld” te vermelden op alle plekken waar zij een mobiele telefoon samen met een abonnement aanbieden. Die mededeling kan natuurlijk geen verrassing zijn, want je ziet die bijna dagelijks op tv voorbijkomen.