Belastingaangifte doen. Wat heb je nodig?

Categories Belasting & ToeslagenPosted on
Belastingaangifte

Ieder jaar duiken we massaal in onze kasten, laden en computer om misschien wel de meest uitgestelde klus van het jaar te doen: de belastingaangifte. Wat heb je allemaal nodig? Met deze tips helpen we je op weg.

Waarom moet je belastingaangifte doen?

Belastingaangifte doen is erg belangrijk. Misschien krijg je geld terug van de fiscus of moet je betalen. Maar aangifte doen is ook nodig om in aanmerking te komen voor toeslagen zoals huurtoeslag en zorgtoeslag. Veel mensen lopen geld mis omdat ze denken dat ze daar niet voor in aanmerking komen. Ook doen veel  mensen geen aangifte omdat ze geen uitnodigingsbrief van de Belastingdienst hebben gekregen. Dat wil niet zeggen dat je er niet naar moet kijken. Misschien krijg je geld terug en dat wil je toch niet laten liggen. Misschien heb je wel aftrekposten die je andere jaren niet op kon voeren, maar dit jaar wel.

Geen aangiftebericht gehad?

Wat moet ik doen als ik geen brief van de belastingdienst heb gehad? Je kunt gewoon aangifte doen. Dat doe je door met je DigiD in te loggen op mijn belastingdienst (mijn.belastingdienst.nl). Je kunt daar aangifte doen en meteen zien wat de gevolgen zijn. belastingaangifte

Vooraf ingevulde aangifte

De belastingdienst weet veel van je. Waar je werkt, wat je verdient en wat je bezit. Of het nu om een woning gaat of om spaargeld, de belastingdienst weet het. De fiscus vult daarom al een groot deel van de aangifte in. Controleer deze gegevens altijd! Je bent namelijk zelf aansprakelijk voor de aangifte. Dus ook als er een fout in de aangifte zit. Ook staan aftrekposten als giften en zorgkosten niet in de ingevulde aangifte. En misschien is dat wel de reden dat je geld terug kunt vragen.

Uitstel aanvragen belastingaangifte

Voor wanneer moet je aangifte doen? Als je  een aangiftebrief hebt ontvangen van de Belastingdienst, moet je de aangifte vóór 1 mei indienen. Haal je dat niet? Vraag dan uitstel aan. Dit kun je doen op de site van de Belastingdienst. Je krijgt dan zonder opgaaf van reden uitstel tot 1 september. Maar je kunt ook bellen met de Belastingtelefoon 0800-0543.

Wat heb je nodig om aangifte te doen?

  • Doe je digitaal aangifte dan heb je je DigiD inlog nodig. Op www.digid.nl kun je je wachtwoord opvragen als je hem kwijt bent.
  • Je jaaropgave van het jaar waarover je aangifte doet
  • Eventueel overzicht van partneralimentatie
  • Een overzicht van je banksaldo op 31 december van het jaar waarover je aangifte doet
  • Je afschriften of nota’s om te zien hoeveel zorgkosten je gemaakt hebt of hoeveel giften je gedaan hebt aan goede doelen. Volg je op doktersadvies een dieet dan kun je die kosten mogelijk ook aftrekken.
  • Overzicht reiskosten openbaar vervoer
  • Nota’s studiekosten
  • Hypotheekoverzicht van het jaar waarover je aangifte doet
  • Overzicht eventueel betaalde boeterente
  • Je WOZ-beschikking
  • Overzicht lijfrentepremie of lijfrente spaarrekening. Steeds meer mensen bouwen zelf een pensioen op met een lijfrente. Die inleg is aftrekbaar. Hoeveel je jaarlijks maximaal in mag leggen wordt bepaald door de jaarruimte Die kun je berekenen op www.berekenhet.nl
  • Overzicht van geld dat je uitgeleend hebt. Bijvoorbeeld een lening aan een kind of familielid.

Fiscaal partner

Belastingaangifte met een fiscaal partner? Dan mag je sommige posten naar eigen keuze toedelen aan jezelf of aan je fiscaal partner. Het is niet van belang bij wie deze posten daadwerkelijk horen. De partner- alimentatie voor de ex van je partner kun je dus ook aan jezelf toe bedelen. Door de posten toe te delen aan degene die het hoogste belastingtarief betaalt, kun je misschien geld besparen. Met deze posten kun je schuiven

  • Hypotheekrente
  • Giften aan goede doelen.
  • Zorgkosten
  • Studiekosten
  • Betaalde partneralimentatie
belastingaangifte

Toeslagen

Schuiven kan wel gevolgen hebben voor de heffingskortingen een toeslagen. Die zie je niet op de aangifteformulier dus maak altijd eerst een proefberekening. Toeslagen zijn overigens onbelast.

Goede doelen en belastingaangifte

Giften aan goede doelen zijn soms aftrekbaar. De voorwaarde is wel dat het goede doel bij de Belastingdienst geregistreerd staat als ANBI. De andere regels vind je hier. Periodiek schenken kan je ook een besparing opleveren. Periodiek schenken doe je door gedurende 5 jaar elk jaar een bepaald bedrag te doneren. De gift is dan volledig aftrekbaar. Als je een periodieke gift wilt doen, moet je dat vastleggen in een schriftelijke overeenkomst met het goede doel. Veel goede doelen hebben hebben op hun website een formulier staan waarmee je een periodieke gift vast kunt leggen. Handig als je een periodieke gift doet aan hetzelfde doel.

Zorgkosten

Sommige zorgkosten zijn aftrekbaar. Voorwaarde is dat ze niet door je zorgverzekeraar worden vergoed. Dat betekent dus niet dat je je zorgpremie op mag voeren. Verder moeten de kosten voorkomen op een lijst van aftrekbare zorgkosten die hier op de website van de Belastingdienst staat.

Je kunt bijvoorbeeld verpleging in een ziekenhuis of andere instelling aftrekken, maar ook kosten van de tandarts, fysiotherapeut of specialist. Maar ook behandelingen op voorschrift en onder begeleiding van een arts door een paramedicus zoals tandprotheticus of optometrist. Maar ook reiskosten van en naar een ziekenhuis of arts zijn aftrekbaar. Toch kan het zijn dat je niets krijgt. Zorgkosten zijn namelijk pas aftrekbaar boven een bepaalde drempel. Deze drempel is inkomensafhankelijk en wordt berekend met een ingewikkelde formule. Dit hoef je gelukkig niet zelf te berekenen. Het aangifteprogramma berekent automatisch hoeveel je kunt aftrekken.